Forside  >  Miljøpåvirkningen og udlejningsmaskiner

Miljøpåvirkningen og udlejningsmaskiner

Information om Stage og Tier-krav

HVAD ER TIER-KRAV, STAGE IIIB OG STAGE IV?

Hvorfor skal du måske snart til at fylde AdBlue på en ekstra tank på gravemaskinen og gummihjulslæsseren?

Der kommer skadelige stoffer ud igennem udstødningen på vores entreprenørmaskiner som forurener. Der udledes bittesmå dieselpartikler, som øger risikoen for lungekræft, og der er kvælstofoxider, som ødelægger vores ozonlag og giver syreregn.

Derfor har EU og amerikanske EPA (US Enviromental Protection Agency) fastlagt nogle grænseværdier for disse skadelige stoffer i udstødningsgassen, og disse krav kaldes henholdsvis for Stage og Tier. Tier-kravene er amerikanske, mens Stage-kravene er europæiske. De to regelsæt minder meget om hinanden, og vi kan lige så godt sætte os ind i reglerne, for de er kommet for at blive.

Producenterne af entreprenørmaskinerne kan løse problemstillingen på flere måder. De kan tilføje et partikelfilter, som minimerer de farlige dieselpartikler, men dette øger mængden af gasser. Vælger producenten at nedsætte tempe-raturen i motoren, så resulterer det i en mindre mængde gas, men mængden af partikler øges. Ved høje temperaturer er det omvendt. Der skal derfor en mere kompleks løsning til, og én af vejene til et bedre miljø er AdBlue.

AdBlue er en væske, som benyttes til nyere dieselmotorer for at mindske udslippet af skadelige partikler. På trods af sit navn er væsken transparent og har på køretøjer som kræver AdBlue sin egen tank i nærheden af køretøjets dieseltank. AdBlue fungerer ved, at væsken sprøjtes ind i køretøjets udstødningssystem, hvor den passerer katalysatoren og nedbryder udstødningsgasserne til ufarligt vand og kvælstof.

STAGEKRAV

Kravene virker
Allerede ved indførslen af det første stage-krav blev forureningen fra udstødningsgasserne halveret. I dag kan man operere med mere end 40 gravemaskiner på én gang og alligevel ikke forurene mere end hvad der svarer til hvad én gravemaskine forurenede før 1996.

De aktuelle krav hedder Stage IIIA, Stage IIIB og enkelte steder er man begyndt at forholde sig til Stage IV. Inden længe bliver Stage V indtroduceret.

Vær med til at redde 12.000 liv
Når de planlagte krav i Tier- og Stage-reglerne er opfyldt i løbet af 2015, forventes en reduktion af kvælstofoxider på 738.000 ton og en reduktion af dieselpartikler på 129.000 ton. I 2030 regner man med at 12.000 dødsfald kan forhindres, som følger af den renere udstødning.